#Bioboldogság Életmód, Bőrproblémák & Megoldások

Ekcéma kezelése házilag, diétával III.

Az atópiás ekcéma egyfajta allergia, a bőrgyulladást tehát bizonyos ételek fogyasztása is kiválthatja. Minden ekcémával küzdő betegnek fontos felismerni, hogy milyen ételek váltják ki, vagy súlyosbítják esetünkben a dermatitis tüneteit.

A leggyakoribb ekcémával összefüggő ételallergiák:

  • tehéntej
  • szója
  • tojás
  • glutén
  • tenger gyümölcsei
  • diófélék

Nincs konkrét ekcéma diéta, hiszen, ami az egyik ekcémás betegnél semmiféle panaszt sem okoz, egy másiknál allergiás reakciót válthat ki, és előidézheti a bőrgyulladást. Ugyanakkor fontos minden ekcémás számára a saját, személyre szabott étrend kialakítása, hogy az általános egészségi állapotukat fent tudják tartani, valamint, hogy minimalizálják az ekcémás bőrbetegség kialakulását, súlyosbodását. Ebben használjuk bátran a szervezetünk által adott reakciókat, figyeljük meg, ha szükséges jegyezzük fel. Az is előfordulhat, hogy keresztreakció, azaz két étel együttes fogyasztása okoz panaszt, külön-külön azonban nem.

Bizonyos étkezési alapelveket betartva, minden dermatitis beteg számára könnyebbé válhat a mindennapi élet!

A magas transzzsír tartalom, a különböző mesterséges adalékanyagok, tartósítószerek, színezékek a legtöbb esetben komoly szerepet játszanak az ekcémás tünetek megjelenésében, súlyosbodásában. Épp ezért érdemes kerülni a gyorséttermeket, készételeket.

Fontos minimálisra csökkenteni azoknak az ételeknek, italoknak a fogyasztását is, melyek megemelik a vércukorszintet – fokozott inzulintermelésre késztetve a szervezetet -, mivel ez közvetett módon növelheti az ekcémás bőrgyulladás kialakulásának kockázatát.

Sokat segíthet a gyulladáscsökkentő diéta, ami lényegében olyan ételek előnyben részesítését jelenti, melyek fogyasztása csökkentheti a gyulladások, így pedig az ekcémás bőrbetegség legfőbb tünetének kialakulását. Ilyenek például a bogyós gyümölcsök, halak, leveles zöldségek és az extra szűz olívaolaj.

Halak

A halak fogyasztása a bennük lévő Omega-3 zsírsavak miatt javallott, hiszen ezek nem csupán gyulladáscsökkentő hatásúak, de természetes nyugtatóként is funkcionálnak, a stressz pedig köztudottan ront az ekcémás tüneteken. Amennyiben nem szeretnénk sok halat enni – nem kell feltétlenül tengeri halakra gondolni, a szivárványos pisztráng, a süllő vagy épp a busa is remek Omega-3 forrás -, úgy pótolhatjuk étrend-kiegészítő formájában is ezeket a zsírsavakat, a napi javasolt mennyiség felnőttek számára 250 mg.

Flavonoidok

A quercetin vagy kvercetin lényegében a flavonoidok királya. Az egyes gyümölcsök, zöldségek és virágok színét adó flavonoid remek gyógyhatású vegyület. Kiváló antioxidáns és természetes antihisztamin forrás, azaz a szervezetben gyulladáscsökkentő hatással van, továbbá segíti stabilizálni a hisztamin szintet is, ami többek között az ekcémás allergiás reakciókért is felelős. Étrend-kiegészítő formában is könnyedén hozzá lehet jutni, de megtalálható a citrusfélékben, az almában, a hagymában, a brokkoliban, a petrezselyemben, a spenótban, az áfonyában, a szőlőben, a meggyben és a cseresznyében is.

Vörösbor?

A minőségi száraz vörösborról régóta tudjuk, hogy a mértékkel történő fogyasztása jótékonyan hat az egészségre, ez pedig elsősorban a benne található quercetinnek köszönhető.

Probiotikumok

Sokan úgy hiszik, a probiotikumokra csak antibiotikum kúra esetén van szükségünk, pedig az élő baktériumkultúrák fontos szerepet játszanak az immunrendszer megfelelő működésében, ami elengedhetetlen, ha ekcémára hajlamosak vagyunk. Egy ellenállóbb szervezettel kevésbé kell tartanunk az allergiás, így az ekcémás tünetek megjelenésétől. Nagy mennyiségű probiotikumot találunk például a joghurtban, a kefirben, a kovászos pékárukban, a természetes módon erjesztett savanyúságokban, a félkemény sajtokban.

Mediterrán diéta

A legtöbb ekcémás ember tünetei enyhülnek a mediterrán étrend hatására. Ebben a zöldségek, a gyümölcsök, a halak, sovány húsok és az egészséges zsiradékok kapnak nagy hangsúlyt. Fűszerek közül is inkább a zöldfűszerek dominálnak, ami kedvezően hat a dermatitiszre, mégis kellően ízletessé teszi az ételeket

Diszhidrotikus ekcémások étrendje

A diszhidrotikus dermatitisz, vagyis az elsődlegesen a kéz- és lábfejen kialakuló ekcémás bőrgyulladásra speciális diétával lehet reagálni. Ez az ekcéma fajta az, ami a leginkább zavarja az embereket, ráadásul a kéz hidratálása az egyik legnehezebb feladat a gyakori kézmosás és a száraz, hideg-meleg levegőnek való folyamatos kitétel miatt. A viszkető, hámló, száraz ekcémás bőrtünetek gyakori kiváltója a nikkel, ezért azokat az ételeket, melyek magas nikkel tartalommal bírnak, érdemes teljesen kiiktatni az étrendből.

Ilyen a teljes kiőrlésű liszt és gabonafélék, a rozs, a zab, a kakaó, a sütőpor, a szójából készült ételek, a csonthéjasok, a lencse, a bab, a spenót, az aszalt gyümölcsök és a konzervek. Amennyiben mégsem szeretnénk teljesen elkerülni ezeket az ételeket, úgy növeljük a C-vitamin bevitelt, ugyanis csökkenti a nikkel felszívódását. C-vitaminban gazdag a paprika, a narancs, a karfiol, a kivi, az ananász és az eper, de étrend-kiegészítőként is szedhetjük. A túladagolástól nem kell tartani, mivel a nem hasznosítható mennyiséget a szervezet egyszerűen kiüríti.

Ha tehát te is szeretnél leszámolni az ekcémás bőrgyulladással, válassz természetes megoldást, ami bizonyítottan működik.