Jó tanácsok napozáshoz: Hogyan napozz biztonságosan? A napozás feltölt hasznos D-vitaminnal, amely erősíti a csontjainkat és számos egészségvédő hatással felvértez. Azonban a leégésen túlmutatóan a káros hatásai is ismertek. Köztudottan bőrrákot okozhat, előhozhat szeplőket, anyagjegyeket, májfoltokat. Mire érdemes figyelni napozás előtt és után, hogy a bőröd szépsége megmaradjon, és az egészséged se szenvedjen kárt?

Jó tanácsok napozáshoz: Hogyan napozz biztonságosan?

A napozás feltölt hasznos D-vitaminnal, amely erősíti a csontjainkat és számos egészségvédő hatással felvértez. Azonban a leégésen túlmutatóan a káros hatásai is ismertek. Köztudottan bőrrákot okozhat, előhozhat szeplőket, anyagjegyeket, májfoltokat. Mire érdemes figyelni napozás előtt és után, hogy a bőröd szépsége megmaradjon, és az egészséged se szenvedjen kárt?


A napfény napégést, foltosodást, napallergiát,

kiszáradást, korai bőröregedést, szembetegségeket,
immunkárosodást, és akár bőrrákot is okozhat.


MIT TEGYÉL NAPOZÁS ELŐTT?

☀️ Fogyassz bőrvédő zöldségeket, gyümölcsöket!
Fogyassz sok béta-karotinban gazdag narancs, piros, bíborvörös és sötétzöld színű gyümölcsöt és zöldséget, amelyek segíthetik a bőröd barnulását és védelmét: sárgarépa, sárgabarack, eper, paradicsom, cékla, brokkoli, spenót… Ezekről itt olvashatsz bővebben: Hogyan edd magad szép barnára?

☀️ Emeld a folyadékbevitelt!
Fontos még a bőséges folyadékpótlás, hiszen a napozás alatt nagyon gyorsan kiszárad a szervezetünk és a bőrünk is.

☀️ Radírozd le a bőröd!
Napozás előtt nem árt leradíroznod a bőrödet, és megválni az elhalt hámsejtektől, mert a száraz bőr foltosabban barnulhat. Ha elfogyott a testradírod, akkor készíthetsz magadnak otthon is. 1/3 bögre nagy szemű sót locsolj meg annyi olívaolajjal, hogy nedves homok állaga legyen. Jól keverd össze, majd körkörös mozdulatokkal dörzsöld át a testedet a keverékkel, azonban az arcod érzékenyebb bőréhez kíméletesebb arcradírt válassz! Végül zuhanyozz le!

☀️ Hidratálj kívül is!
Fontos, hogy ne száraz bőrrel vágj bele a napozásba. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy mivel hidratálod a bőrödet. Használj 100% bio testvajat!

☀️ Ne napozz sminkben!
A napsugárzás hatására a kozmetikumok különféle folyamatokat indíthatnak el a bőrödön. Nem hiába van a legtöbb ilyen termékre ráírva, hogy közvetlen napfénynek ne tedd ki!

☀️ Kerüld a dezodorok, parfümök használatát is!
Előzd meg a pigmentfoltok kialakulását, ezért ne használj napozás előtt dezodorokat, se parfümöt!

☀️ Ellenőrizd a gyógyszered fényérzékenységét!
Ha gyógyszert szedsz, olvasd el a tájékoztatóján, hogy napallergiát, fényérzékenységet kiválthat-e. Előfordulhat ez fogamzásgátlók, antibiotikumok, gyulladáscsökkentők, vízhajtók szedése esetén is.

☀️ Védd az ajkaidat is!
Ne hagyd kiszáradni az ajkaidat se! Ha nem szeretnél a napozás végére cserepes, szikkadt ajkakat, akkor még napozás előtt kend be bio ajakápoló balzsammal.

☀️ Ne feküdj ki a tűző napra!
11-15 óra között nem tegyük ki a bőrünket közvetlen, erős napsugárzásnak, mert ilyenkor érhet minket a legtöbb ártalmas sugárzás! Árnyékba vonulva is barnul a bőr, csak lassabban, viszont fájdalmas leégés és súlyos következmények nélkül. Így tudod leginkább megelőzni bőröd pigmentációját, korai ráncosodását, és esetleg káros bőrelváltozások jelentkezését. Ha nem tudsz árnyékba vonulni, akkor használj UV-szűrős napszemüveget, széles karimájú kalapot, bőrfelületet fedő ruházatot, és természetesen fényvédőt!

☀️ Dobd ki a tavalyról megmaradt naptejet!
Ha megbontottál egy fényvédőt, akkor néhány hónap alatt használd fel, és ne tedd el a következő nyárra, mert már nem lesz garantált a fényvédő hatása.

☀️ Cink-oxidos, bio fényvédőt használj!
Nem nano cink oxidos, 100% bio fizikai fényvédőt használj, és ne kémiai fényvédőket, amelyek veszélyt jelenthetnek mind az egészségedre, mind a vizeink élővilágára. A cink-oxid ráadásul azonnal visszaveri a napsugarakat, míg a kémiai fényvédők a felkenés után 20-30 perc után fejtik csak ki a fényvédő hatásukat, és nem visszaverik, hanem elnyelik a káros UV-sugarakat.

☀️ Minimum 30 faktoros fényvédőt vegyél!
100%-os fényvédelem nincs. Azonban a 30 faktoros fényvédő az UV-sugarak 97%-át, az 50 faktoros fényvédő pedig a 98%-át kiszűri, ha kellő mennyiségben és gyakorisággal alkalmazod.

☀️ Kellő mennyiségű fényvédőt kenj magadra!
Annyi fényvédőt kenj magadra, amely a ráírt fényvédelem biztosításához szükséges. Egy bikinis testre 6 evőkanálnyi mennyiséget írnak elő a szakemberek. Szóval ne sajnáld!

☀️ 2-3 óránként vidd fel újra a fényvédőt!
A fényvédők hatékonysága idővel csökken, hiszen izzadsz, forgolódsz a törölközőn, a homokszemcséken, így kopik a fényvédő a bőrödről. Arról már nem is beszélve, ha vízben is voltál. A sós víz akár teljesen leoldhatja a bőrt védő filmréteget. Így ha vízálló fényvédőt használsz, akkor is kend magad újra, miután kijöttél a vízből!

☀️ Ne permetezd a bőröd fényvédő spray-vel!
A fényvédő spray-k permete a tüdőben lerakódva egészségkárosító folyamatokat indíthat el, így kerüld őket!

☀️ Ne feledkezz meg az orrod és a füled bekenéséről se!
Sokaknak a füle és orra ég le, mert elkerülte a figyelmüket. Ne hagyd ki ezeket a területeket se!

☀️ Barnuláshoz kenj még magadra bronzolajat is!
A bio fényvédőd fölé kenhetsz bio bronzolajat, hogy fokozd a barnulást!

☀️ Legyél fokozatos és mértékletes!
Naponta 20 perc a napon többet ér, mint hetente egyszer két óra. Ne tartózkodj egyszerre sokat a napon, inkább többször keveset!


Hőségben 11-15 óra között húzódj árnyékba,

öltözz fel, viselj kalapot és UV-szűrős napszemüveget,
és használj legalább 30-as faktorú fényvédőt!

 

Jó tanácsok napozáshoz: Hogyan napozz biztonságosan?


MIT TEGYÉL NAPOZÁS UTÁN?

✔️ Zuhanyozz le langyos vízzel!
Ha már lehűlt a szervezeted, tusolj le! A víz ne legyen se forró, se hideg, inkább csak langyos.

✔️ Kend be a bőrödet napozás utáni olajjal!
A kiszáradt bőröd napozás után bőrregenerációért kiált. Még a natúrkozmetikumok is vegyszerekkel kezelt növényeket tartalmazhatnak, ezért javasoljuk a 100% bio olajokat és a bio testvajakat még vizes bőrre felvinni.

✔️ Leégés esetén figyeld és ápold a bőrödet!
Ha mindezek után mégis leégtél, akkor a felhevült, kipirosodott bőrödet kezeld bőrregeneráló gyógynövényekkel! Semmi irritáló anyagot ne kenj az érzékeny területekre! Hűtsd és nyugtasd gyógyító erővel rendelkező 100% bio napozás utáni olajjal! Segítheted a gyógyulást azzal, ha rengeteg folyadékot iszol, csak langyos vízzel tusolsz, és hideg borogatást teszel a fájdalmasan húzódó területekre.

✔️ Fordulj orvoshoz, ha kell!
Ha felhólyagosodna a bőröd, kiütések jelennének meg, fájna a fejed, szédülnél, émelyegnél, hidegrázás törne rád, gyorsan verne a szíved, felszökne a lázad, erőtlennek éreznéd magad, akkor fordulj orvoshoz!

✔️ Ellenőriztesd az anyajegyeidet rendszeresen!
Ha a későbbiekben bármilyen bőrváltozást észlelnél, vagy az anyajegyeid mérete, formája, felülete, színe megváltozna, azonnal fordulj bőrgyógyászhoz! Anyajegyszűrésre pedig évente egyszer javasolt elmenni.

Bővebben minderről még itt olvashatsz – összefoglalva mindent, amit a fényvédőkről tudni érdemes! Hogyan válassz fényvédőt úgy, hogy ne vidd vásárra a bőrödet?

Jó napozást! 🌞